Förbjuda feta människor?

Vet inte vad man ska tro?! Hahaha jösses säger jag bara. Man kan fasen inte lagstifta om allt. Eller jo, uppenbarligen kan man det. Och det är ju faktiskt rätt hårt med 85 resp 90 cm i midjan? Jag menar - det behöver inte betyda att man är jätteöverviktig för det, alla kroppar är ju olika. Och så är det bara de över 40 år de gäller. Då gäller det att börja banta i tid! Snacka om att skapa 40-årskriser per automatik?!

Ja, besparingar inom sjukvård och öka hälsan, det tycker jag låter klokt. Men inte med detta sätt. Det måste ju finnas bättre sätt att motivera folk att ta hand om sig själva. Och att företagen får böta - finns det inget egenansvar i deras tänk? Hur ska arbetsgivaren kunna styra sina anställda på detta sätt?

Nej, detta verkar rätt sjukt om ni frågar mig.

Saxat från Aftonbladet:

"Sedan förra året får kvinnor över 40 år inte mäta mer än 90 centimeter om midjan. Gränsen för männens kula är 85 centimeter.

Lagen ska bidra till besparingar inom sjukvård och öka hälsan, men experterna är oeniga om hur effektiv åtgärden är. Trots det ivrar invånarna till gymmen, tuggar örtpiller och går på diet för att uppnå de strikta målen.

Företagen hotas med böter om deras anställda är för rundlagda. I år tvångsmäts 56 miljoner japaners midjor. I landet lider fem procent av fetma, jämfört med 35 procent i USA."

http://www.aftonbladet.se/kropphalsa/article6108376.ab


Kommentarer

Gulligt att just DU vill göra ett avtryck här!

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0